Wednesday 12 November 2014

4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA BACA.. PASTI MENGEJUTKAN!!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Salam penuh rasa kasih sayang dan semoga kita semua diberikan kehidupan yang baik, sihat dan bahagia, In Shaa ALLAH.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”


Tiada Penyakit Yang Tak Boleh Di Ubati Kecuali Mati

Mencegah Itu Lebih Baik Dari Mengubati

Hari ini saya nak ceritakan tentang apa yang kita makan hari-hari dan side effectnya kepada tubuh badan kita.

4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DI ELAKKAN.. SILA BACA.. PASTI MENGEJUTKAN!!

Sebenarnya makanan yang perlu dielakkan sangat banyak.  Tetapi saya nak terangkan hanya 4 jenis makanan yang kita selalu letakkan sebagai “WAJIB” ada dalam setiap rumah. Betulkan???? Kalau disuruh angkat tangan kepada yang membaca penulisan saya ini mesti takda seorang pun yang tidak ada dari 4 jenis makanan yang akan saya bincangkan… hehehe… Akuilah ia…

Saya akan terangkan tentang :-
1) Mee Segera
2) Sardin
3) Minuman 2 in 1
4) Panadol


Mee Segera



Alhamdulillah, mujurlah saya bukan pengemar mee segera malah dalam setahun hanya 1 atau tidak ada langsung mee segera yang saya makan…hehehe.. Masa belajar dululah sebab saya nak jaga otak saya yang bekerja untuk saya berjaya dalam pelajaran. Taknak rosakkan otak saya.


Oklah.. Nak tau tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas?

Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok… No..No..No.. lilin masih ada dalam perut anda…

Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. 3 hari???? Lamanyaaa…



Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.


Sardin


Saya suka Sardin dan selama ini saya tidak tahu mengenai keburukan sardin.  Menu yang paling mudah dan sedap.  Sardin bukan sahaja di makan bersama nasi, tetapi juga dibuat sebagai inti karipap dan sandwich.

Rupanya dari pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Nauzubillahiminzaliq…


Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser).

Apabila kerap dan sudah cukup tempohnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada Benign atau Malignan.

So, bolehlah fikirkan untuk tinggalkan sardin buat selamanya…

Minuman 3 in 1



Cara hidup yang mudah dan ringkas sekarang banyak mengundang “malapetaka” kepada tahap kesihatan seseorang.  Ini kerana semuanya dalam keadaan “instant”, so semua penyakit pun “instant” hinggap ke tubuh badan.

Pengambilan minuman 3 in 1 memang sangat berleluasa kerana mudah di bawa ke mana-mana.  Kebiasaaannya generasi Y lebih terdedah kepada cara hidup “instant” ini.

Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik.

Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 % kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu the manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula.

Mmmm… Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain “creamer”. Bagaimana kalau kita buat satu paket untuk satu cawan??? Berapa banyak gula yang kita sudah minum pada hari itu??? Berapa kali sehari…???


Saya pernah minum beberapa kali minuman 3 in 1 ini, tapi kebiasaannya saya akan buat satu sachet untuk 3 gelas.  Mujur saya kurang suka dengan manis.. Alhamdulillah… Bolehlah bertukar arah… No more minuman 3 in 1…

Panadol

Sakit sikit, Panadol…Panadol…Panadol… tahukah anda Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Kalau berbiji-biji???

Panadol ni sebenarnya adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita.  Nama pun dah menakutkan, ini pula kalau makan.  Bayangkan kita hidup selama 40 tahun, keberkesanannya dah menurun kerana kekerapan pengambilan “painkiller” ini.  


Ini bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. Saya berpengalaman melahirkan anak secara ceaserean dan Panadol adalah ubat yang diberikan untuk menahan sakit tersebut.  Malah wanita yang 

Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.

Antara kesan-sampingan dan kesan toksid Panadol/Paracetamol:

1. Hepatotoxicity ( rosak hati) : sekiranya pengambilan 10 g atau lebih dalam sehari oleh orang dewasa , ataupun 5 g atau lebih oleh kanak-kanak akan merosakkan hati dan boleh membawa maut. Golongan ini perlukan rawatan N-acetylcysteine (NAC) secepat mungkin. Pengambilan setiap hari dan berpanjangan walaupun 4 g sehari boleh menyebabkan toxicity dan maut.

Paracetamol tidak boleh diberikan pada mereka yang mempunyai penyakit hati (liver failure). Paracetamol juga tidak sekali-kali diberikan kepada mereka yang minum arak (alcohol) ataupun mengambil ubat phenobarbitol. Kedua-duanya HME inducer, maka kesan paracetamol pada hati akan berganda lantas menyebabkan kegagalan hati untuk berfungsi.

2. Nephrotoxicity (rosak buah pinggang). Phenacetin (struktur asal paracetamol) boleh mengakibatkan penyakit Fatal chronic interstitial nephritis.


3. Methemoglobin dan Haemolytic anaemia boleh terjadi kepada individu yang mempunyai penyakit G6PD deficiency.

4. Allergic (pada sebahagian individu)

Di samping itu pengambilan Nutriferon menggantikan Panadol adalah sangat disarankan kerana kandungan Nutriferon adalah semulajadi dan tiada side effect.



Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan di atas. 

Cari makanan alternatif lain macam roti, biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera.


Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak duit yang kita kena keluarkan.

Jika anda ingin menambah kualiti kesihatan anda kerana saya sangat berbesar hati untuk memberikan nasihat tentang pengambilan makanan tambahan semulajadi dan tanpa was-was.

Semoga apa yang saya terangkan di atas memberi manfaat kepada kita semua.  Yang buruk itu dari saya dan yang baik itu adalah datang dari ALLAH SWT. Assalamualaikum...


Ingin menjadi ahli Shaklee?? Sila click gambar 


SID : 1097538


Ikuti kejayaan MIA yang berhenti kerja dan WORK AT HOME serta mencapai pendapatan 1 juta dalam tempoh 9 bulan







No comments:

Post a Comment